Saturday, December 12, 2009

چگونه سودهاي سه‌رقمي به‌دست آوريم؟

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=187371

چگونه سودهاي سه‌رقمي به‌دست آوريم؟

استیو سيگرود
مترجم: امید شکیبا
راز سرمایه‌گذاری ون سیمونز
نویسنده در این مطلب، درباره سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز مي‌نويسد و معتقد است براي رسيدن به سودهاي زياد در سرمايه‌گذاري نيازي نيست كه ريسك‌هاي بزرگي را متحمل شويد.


دوستم ون سیمونز به همسرش گفت: «می‌دانم احمقانه به نظر می‌رسد.» چون زماني كه همسر ون به خانه رسيد ون و دوستش را در حالي ديد كه تلاش مي‌كردند تا یک ببر بنگالي 10 فوتی عظیم‌الجثه را وارد خانه كنند.
آن روز ون، ببر را به قیمت 2000‌دلار از مالک موزه کالیفرنيای جنوبی خريده بود
البته ون به آن ببر نيازی نداشت فقط نمی‌توانست جلوی خودش را بگیرد، چرا که ببرهای بنگال بسيار نايابند (امروزه شکار آنها ممنوع است) و او می‌توانست سود خوبي از اين معامله به چنگ آورد. در کنار هم بودن این دو عامل باعث هیجان زدگی وي و خريد ببر بنگالي شد.
همسر ون زن مهربانی است، اما یک ببر 10 فوتی را در اتاق نشیمن نمی‌توانست تحمل کند. به همین علت ون او را به مبلغ 10000دلار فروخت. حدود یک سال بعد همان ببر در حراجی 50000‌دلار فروخته شد.
از این داستان چیزهایی ياد گرفتم.... البته او ون است. ون دوست باتجربه و قابل احترامی برای من است. از او در مورد پول درآوردن از طریق اشياي کلکسیونری چیزهای زيادی آموخته‌ام.
نتیجه این آموخته‌ها شباهت‌های بین کار من با ون است. حرفه او خرید چیزهای ارزشمند در زمانی است که هیچ کس دیگری آنها را نمی‌خواهد- ملک، تفنگ‌های عتیقه يا هر چیز دیگر- و فروش آنها در زمانی است که دوباره خواهان داشته باشند.
ارزش اشياي کلکسیونری به مانند قيمت سهام، به صورت دوره‌ای بالا و پايين مي‌رود. ون فرصت طلب بود. او در دوره کوتاهی که کلکسیونرها از تفنگ‌های جنگ احزاب داخلی يا قالیچه‌های قدیمی سرخپوستان آمریکایی غافل شدند، آنها را خرید.
ون توانایی عجیب و غریبی در پیدا کردن و شناخت اشياي کلکسیونری زیر قیمت داشت (مثل ببر بنگال) به طوری‌که بعدا می‌توانست آنها را خیلی بیشتر از آنچه خریده است به فروش برساند. او به من گفت چگونه کسب درآمد از این شغل را آموخته است: «در اوایل دهه 1970 شروع به خریدن انواع سکه‌های قدیمی کردم. با گذشت زمان متوجه شدم چه کاری جواب می‌دهد. بنابراین شروع به خریدن سکه‌های بهتری کردم. همچنين به طور مثال فهمیدم كه املاك كنار ساحل بسيار مطلوب‌تر و ناياب‌تر از املاك دشت و صحرا است. من با درک این مطلب که با داشتن چیزهای بهتر و مطلوب‌تر، بالاخره کسی پیدا خواهد شد که برای آن پول بیشتری بپردازد، به سود فراواني رسیده‌ام. این در مورد هر چیزی که شما بخرید صادق است.»
به عبارت دیگر شما باید بهترین چیزی که استطاعت خریدش را دارید بخرید. و آن را در بهترین شرایطی که می‌توانید، بخرید. ابتدا نمی‌توانستم به حرف‌های او اعتماد کنم. بعد از مدتی املاكي كه از آن تعريف كرده بود را فروخت. بنابراین فکر می‌کردم او با توصیه‌هاي خود صرفا مي‌خواست آنچه را او قصد فروختن داشت، بخرم.
اما بعد از مدت کوتاهی فهمیدم او درست می‌گويد. مثلا در جایی که من زندگی می‌کردم (فلوریدا) زمانی که بازار املاک راکد شد، املاك جلوي ساحل ارزش خود را حفظ کرد. اما املاکی که چند قطعه پشت ساحل بودند، متحمل ضرر شدند. آنها به هیچ قیمتی فروش نمی‌رفتند. بعضی اوقات مسکوکات نايابی که ارزان و فراموش شده‌اند بعد از مدتی قیمت‌شان بالا می‌رود. برای همین هنوز قیمت مسکوکات ناياب بالا نرفته است. البته قیمت‌ها بالا هستند، اما قیمت طلا در چند سال اخیر بیشتر از متوسط سکه طلای کمياب بالا رفته است. ابتدا در ژوئن 2003 سکه‌های طلای کمياب را توصیه کردم که هر اونس طلا حدود 350دلار بود. از آن به بعد قیمت سکه گران قدیسه‌ای را که با درجه MS65 توصیه کرده بودم تقریبا دو برابر شد. اما از آن زمان تاكنون قیمت طلا حدود 150‌درصد بالا رفته است...
هم‌اکنون قیمت مسکوکات کميابی که به نسبت قیمت طلا ارزان و به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند، شروع به بالا رفتن کرده است. این چیزی بود که می‌خواستم بگويم. کسانی که چند سال قبل حرف من را گوش دادند، اينك در مورد كسب سودهای سه رقمی حرف می‌زنند و الان مجددا می‌خواهیم شروع کنیم.
راز درست خرید کردن در زمینه اشياي کلکسیونری و سرمایه‌گذاری‌ها خریدن املاك جلوي ساحل در زمانی است که کسی به آنها توجه نمی‌کند. اگر شما از کسی مثل ون سکه‌هایي ناياب بخرید در سال‌های آتی سود خواهید کرد..... یک‌بار دیگر تحقق سودهای سه رقمی امکان‌پذیر هستند.
منبع: خبرنامه دیلی ویلث

No comments: