Sunday, October 18, 2009

موتور محرکه اقتصاد آمریکا

شواهد حاکی از خروج کارخانجات آمریکایی از بدترین رکود چند دهه اخیر است. در هفته جاری گزارش درآمدی تولیدکنندگان آمریکا منتشر خواهد شد و سرمایه‌گذاران درخواهندیافت که کارخانجات این کشور در چه سطحی از بیداری قرار گرفته‌اند.

تولیدکنندگان بزرگی چون بویینگ، کاترپیلار و تری‌ام نتایج درآمدی خود را گزارش خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود این گزارش‌ها نشان دهد شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی بار دیگر شروع به صرف هزینه کرده‌اند.
البته اقتصاد آمریکا به اندازه 20 سال پیش به کارخانجات خود وابسته نیست. بلکه این هزینه مصرف‌کنندگان است که موتور محرکه اقتصاد این کشور است، اما این اواخر هزینه مصرف‌کنندگان به‌خاطر از بین رفتن مشاغل و تعطیلی کارخانجات کاهش یافت. اکنون سخن از احیای اقتصادی تولید محور به میان آمده است.
گزارش‌هایی که قرار است در این هفته منتشر شوند به‌طور مستقیم بستگی به خریداران غذا، اسباب‌بازی، پوشاک و سایر محصولات دارند، اما از سوی دیگر این کارخانجات تولیداتی را به فروش می‌رسانند که قشر متوسط جامعه اقدام به خرید آنها نمی‌کند. بنابراین آنها از برنامه‌های بزرگ محرک اقتصادی دولت مانند جاده‌سازی، بخش رو به رشد بهداشت‌و‌درمان و نیاز بخش نظامی به هواپیماهای باری بیشتر یا نیاز شرکت‌های هواپیمایی به هواپیما‌های بیشتر، منتفع می‌شوند.
فعالیت کارخانجات آمریکایی جهش یافته است. طی ماه‌های اخیر مجموع تولیدات کارخانه‌ای کشور بهبود یافته است و روز جمعه شرکت جنرال الکتریک اعلام کرد که در فصل گذشته سود حاصل از تولید این شرکت تا 4 درصد رشد داشته است. در سایه بحرانی که کارخانجات آمریکا را زیر بار فشارها خرد کرد، اکنون یک رشد اندک در سود حاصل از تولید آن‌ها می‌تواند به مثابه نوک پیکانی باشد که روند صعودی قابل توجهی را در رشد بخش کارخانه‌ای نشان می‌دهد. از زمانی که رکود اقتصادی در دسامبر سال 2007 پا گرفت، دو میلیون شغل در بخش کارخانجات آمریکا از میان رفت و احتمالا زمان طولانی لازم است تا تولید‌کنندگان به نقطه پیش از بحران بازگردند.
توماس دستربرگ، رییس یک سازمان تحقیقات در زمینه سیاست‌های اقتصادی به نام ام ای پی آی می‌گوید: «ما به نقطه صفر رسیدیم و از آن نقطه بازگشتیم.» قرار است شرکت‌های کوچکتر نیز که مواد اولیه تولید می‌کنند گزارش‌های درآمدی خود را ارائه دهند. اگر آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود بخش کارخانجات در حال احیا باشد، با بهبود فعالیت‌های کارخانجات تولید مس، سیم‌های مسی، لوله‌ها و سایر مصالح ساختمانی، پنجره‌ای جدید به روی سرمایه‌گذاران بخش مسکن آمريكا گشوده خواهد شد.

No comments: