Friday, July 8, 2011

نگراني از افزايش قيمت سيمان

گروه مسكن- قيمت برخي مصالح‌ساختماني رو به افزايش است و مصالح پرمصرفي همچون «سيمان» از بابت اينكه افزايش قيمت آن در بازار مطرح شده، نگراني‌هايي را از سوي فعالان ساختماني در پي داشته است. در همين زمينه يك توليدكننده قطعات پيش‌ساخته مسكن با اعلام اينكه تعيين قيمت سيمان توليد داخل نيازمند تهیه یک آنالیز واقعی از قیمت تمام شده سیمان با توجه به نحوه تامین سرمایه‌های اولیه و قیمت تمام‌شده حقیقی از هزینه‌های آن است، گفت: همان‌طوری که اخيرا مدير كل كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمایت گفته است «اگر براساس ضوابط سازمان حمایت قیمت گذاری انجام شود، ممکن است قیمت‌ها قدری هم کاهش داشته باشد».


به گزارش روابط‌عمومي مجتمع توليدي‌ تحقيقاتي ايران ‌فريمكو علي‌اصغر كيهاني توليدكننده بتن‌هاي پيش‌ساخته تصريح كرد: لازم است مسوولين وزارت‌صنايع و وزارت‌بازرگاني براي تعيين قيمت جديد سيمان بدون توجه به آناليز قيمت بدست‌آمده توسط خودشان، تعيين قيمت نكنند. وي افزود: در آخرین افزایش قیمت سیمان در تیرماه سال 1387 (افزایش ناگهاني 37درصدی قيمت) قیمت هر تن سیمان فله 365.000 ریال بود و همین قیمت نیز امکان توزیع سود بالايي بین شرکت‌های حاضر در بورس را فراهم می‌کرد، لیکن آنالیزهای به دست آمده از قیمت تمام شده سیمان در آن سال، قیمت‌های پايین‌تری را برای سیمان نشان می‌داد.
همان چیزی که اخیرا یک مقام مسوول وزارت بازرگانی- میرآخورلو، مدیرکل کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت- در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است: افزایش قیمت (هرتن سیمان از 365.000ریال به 500.000ریال) در سال 1387، قیمتی بود که با توجه به شرایط آن زمان که کسری عرضه در مقابل فشار تقاضا داشتیم، به نحوی تعیین شد که کارخانجات قدیمی‌و جدید از سود معقولی برخوردار باشند، به همین خاطر بدون ملاحظه آنالیز قیمت صورت گرفته و بسیار بالاتر از آنچه که این آنالیز نشان می‌داد تعیین شد و بیشتر یک تصمیم مدیریتی بود. كيهاني در ادامه با اشاره به اينكه نبايد در توليدات صنعتي انحصاري وجود داشته باشد و بايد فضاي رقابتي در بين همه كالاها از جمله خودرو و سيمان برقرار باشد، گفت: برخي کارخانه‌هاي سیمان فعلا آن قیمت مصلحتی را مبنای قیمت پایه خود قرار داده‌اند و با تغییر قیمت سوخت خواستار افزایش قیمت سیمان به میزان 50 درصد (250 هزار ریال در هر تن) شده‌اند. وي با اشاره به اينكه در گزارشي كه انجمن صنفي كارفرمايان سيمان در كتاب اقتصاد سيمان (صفحه 180) تهيه كرده‌اند آمده است افزایش قیمت سوخت و برق به سطح قیمت‌های جهانی، تنها 1/6 درصد نرخ بازدهی داخلی کارخانجات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تاكيد كرد: در تعيين قيمت جديد سيمان بايد محاسبات كارشناسي مبنا قرار گيرد. اين فعال ساختماني افزود: «با توجه به هزینه قابل توجه حمل‌و‌نقل دریايی و زمینی سیمان به نسبت ارزش آن، امکان واردات سیمان از خارج در کشوری به پهناوری ایران مقدور نیست، چرا که قیمت تمام شده سیمان وارداتی در تهران، در بهترین شرایط بیش از 5/2 برابر قیمت آن در کشور مبدا خواهد بود (به همین خاطر کمتر از 5/1 درصد از کل سیمان تولیدی دنیا بین کشورها مبادله می‌شود) اما در کنار آن، قیمت سیمان در اغلب کشورهای دنیا، محدوده قیمتی معین بین هر تن 42 تا 59 دلار دارد. بالاترین قیمت‌ها متعلق به کشورهايی است که مالیات سنگینی برای قیمت سوخت و عوارض سنگینی برای برداشت از معادن سنگ آهک و خاک رس و الزامات زیست محیطی سخت‌گیرانه برای صنایع آلاینده دارند. یک ارزیابی صورت گرفته از قیمت تمام شده سیمان در ایران نشان می‌دهد که قیمت تمام شده سیمان (بدون در نظرگرفتن قیمت سوخت) در سال 2007 هر تن 125.000ریال بوده که با فرض افزایش 12 درصدی سالانه قیمت ردیف‌های این آنالیز، درحال ‌حاضر قیمت تمام شده هر تن سیمان بدون احتساب هزینه سوخت حداکثر 188.000ریال خواهد بود. با اعمال قیمت جدید سوخت، حداکثر قیمت تمام شده سیمان کمتر از 386.000ریال است. به عبارتی فروش هر تن سیمان فله به قیمت 510.000ریال یعنی 124.000ریال سود خالص در هر تن با احتساب قیمت‌های جدید سوخت.

No comments: