Sunday, July 17, 2011

با وجود افزایش نرخ بیلت در بازارهای مختلف طی هفته گذشته صورت گرفت

سردی معاملات میلگرد در گرمای تابستان

گروه بورس کالا – طی هفته گذشته به‌رغم افزایش قیمت بیلت در بازارهای جهانی، به دلیل رکود بازار مقاطع در ایران، متقاضیان انتظار خرید بیلت ارزان‌تر را داشتند که البته هنوز این تقاضایشان به نتیجه نرسیده، اما با توجه به احتمال کاهش نرخ تیرآهن و مشخص نبودن آینده بازار میلگرد احتمال تعدیل قیمت بیلت در هفته‌های آتی وجود دارد.


در بازارهای جهانی نیز همانند ایران مقاطع شرایط رونق را از خود نشان نمی‌دهد و احتمال افزایش نرخ‌ها با وجود رشد قیمت بیلت بعید است مگر اینکه روند باثبات قیمت مواد اولیه به خصوص سنگ‌آهن تغییر کرده و تقاضا برای آنها افزایش یابد. روند معاملات انواع محصولات فولادي در هفته گذشته ازسوي مركز خدمات فولاد ايران مورد بررسي قرار گرفته كه مشروح آن را مي‌خوانيد:
افزایش قیمت بیلت
هفته گذشته در بورس فلزات لندن بازار بیلت صعودی بود و متوسط قیمت بیلت هفته گذشته با 4 درصد رشد به 606 دلار رسید.
رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت را بالا کشاند و در کل 30 تا 35 دلار رشد داشت. قیمت‌ها 700 تا 705 دلار درب کارخانه شنیده شد. قیمت صادراتی نیز در این حدود رشد داشت 710 تا 720 دلار فوب و در مواردی تا 760 دلار فوب هم شنیده شد.
آن طور که پیش‌بینی شده بود بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس بهبود یافته است. خرید مشتریان خاورمیانه بالا رفت و به تولید‌کننده‌ها کمک کرد تا قیمت‌ها را بالا ببرند. در حوزه دریای خزر نیز شرایط بهبود داشت و عرضه‌کننده‌ها توانستند از افت قیمت جلوگیری کنند. قیمت صادراتی آگوست با حدود 10 دلار رشد از 660 دلار فوب بالاتر است. در خاور دور با اینکه خرید‌ها کمی کاهش یافته، ولی عرضه‌کننده‌ها هنوز خوشبین هستند انتظار می‌رود در ماه سپتامبر که باران‌های موسمی منطقه به پایان برسد تقاضای بیلت افزایش یابد. قیمت فعلی بیلت سی‌آی‌اس 660 دلار فوب خاور دور است.
قیمت پیشنهادی بیلت روسیه و اروپا در حدود 680 تا 700 دلار هر تن سی‌اف‌آر شمال آفریقاست و به دلیل رکود این بازار احتمال افت قیمت می‌رود. در چین رشد تقاضا قیمت بیلت را تا 12 دلار بالا کشاند. در مصر 720 دلار سی‌اف‌آر شنیده شد.
تقاضا برای بیلت ارزان تر در ایران
هفته گذشته بیلت در ایران بازار آرامی را پشت سر گذاشت. از اول هفته بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی روی تریلی 760 تا 765 تومان پیشنهاد شد و در اواسط هفته محموله‌هايی از نوشهر و امیرآباد در همین قیمت‌ها عرضه شد. با توجه به سکوت بازار مقاطع، خریدارها به‌دنبال کاهش قیمت بودند. ولی فروشنده‌ها در مقابل افت بازار مقاومت کردند که بیشتر به دلیل محدودیت واردات و بهبود قیمت در بازارهای خارجی بود. بیلت سایز 120 میلیمتر تولید داخل هم تا 763 تومان عرضه شد.
بازار بیلت به دلیل رکود بازار مقاطع از رونق چندانی برخوردار نیست، اما احتمال کاهش قیمت هم نمی‌رود مگر آنکه فروشنده‌ها با توجه به هفته پایانی ماه نرمش به خرج دهند. در 4 ماه اول امسال واردات بیلت تقریبا با تقاضای آن برابری کرده است قیمت‌های پیشنهادی تحویل سی‌اف‌آر انزلی 670 تا 675 دلار در هر تن در هفته گذشته بوده است.
ثبات تقاضای میلگرد در کشورهای منطقه
هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد رشد کرده و به 919 دلار با 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید؛ چرا که کمبود عرضه و بهبود تقاضای داخلی موجب این روند شد. قیمت صادراتی نیز به 735 تا 745 دلار فوب رسید، اما با این حال قیمت‌های فعلی پیشنهادی ترکیه مورد پسند خریداران خارجی نیست.
امارات ترجیح می‌دهد در735 دلار بازار داخلی خرید کند. سوریه به دنبال 20 دلار تخفیف است و مصری‌ها در بازار داخلی 20 تا 30 دلار ارزان تر معامله می‌کنند. در مصر هم هفته گذشته قیمت میلگرد به دلیل پایین بودن تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی 34 دلار هر تن کاهش یافته و به 814 دلار هر تن رسیده بود.
هفته گذشته عراق چند محموله کوچک در 740 تا 745 دلار درب کارخانه از ترکیه خرید. در کل نزدیکی ماه رمضان و گرمای هوا تقاضای میلگرد را کاهش داده، ولی چون بازار داخلی ترکیه رونق دارد روند صعودی ادامه خواهد داشت.
قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی جنوب اروپا به کشورهای شمال آفریقا طی چند هفته گذشته ثابت بوده است که قیمت آن 510 تا 520 یورو هر تن فوب است که پیش‌بینی می‌شود سطح خرید با نزدیک شدن به ماه رمضان کاهش یابد.
در بازار داخلی شمال اروپا قیمت درب کارخانه میلگرد 7 یورو افت داشت. در بازار داخلی آمریکا قیمت نقدی میلگرد 720 تا 740 دلار هر شورت تن و ثابت بود. قیمت مقاطع سی‌آی‌اس به ویژه میلگرد 10 تا 20 دلار بالا رفت.
بازار واردات میلگرد جنوب شرق آسیا در رکود بود. میلگرد کره 740 دلار سی‌اف‌آر و محصول ترکیه 770 تا 780 دلار سی‌اف‌آر بود. میلگرد چین اخیرا 680 تا 690 دلار سی‌اف‌آر سنگاپور معامله شد. در چین آخرین قیمت قرارداد میلگرد بورس شانگهای 750 دلار شنیده شد. قیمت میلگرد در عربستان در773 دلار هر تن ثابت بوده است.
احتمال ورود موج جدید ارزانی مقاطع به بازار ایران
مقاطع بازار راکدی را مثل هفته‌های گذشته پشت سر گذاشت. نوسان قیمت‌ها در طول هفته وجود داشت و منحنی قیمت به‌طور کلی نزولی بود، ولی افت و خیز قیمت‌ها در حد هر کیلو 10 تومان بود، اما تقاضا بسیار محدود بود. روز شنبه هفته گذشته را بازار با کاهش قیمت شروع کرد، ولی از یکشنبه به بعد با اعلام واریز پول به مسکن مهر بازار تکانی خورد.
با ابهام در قانونی بودن این تصمیم بازار دوباره به کما رفت و همین باعث شد کارخانه‌ها که نیاز به نقدینگی دارند انعطاف در قیمت‌ها را بپذیرند و تا هر کیلو 10 تا 15 تومان تخفیف را قبول کنند.
معامله 845 تومانی میلگرد یک کارخانه در تناژ هزار تنی به این روند نزولی کمک کرد.قیمت تیرآهن نیز به علت رکود بازار با تعدیل همراه بود. گفته می‌شود محموله‌هايی از تیرآهن‌های سایزهای 20 به بالا در راه ایران است که با ورود این محموله‌ها بازار تیرآهن باید با کاهش قیمت روبه‌رو شود؛ چرا که در ماه‌های اخیر واردات تیرآهن تقریبا به صفر رسیده بود. میلگرد تحویل بنادر جنوبی ایران 750 تا 770 دلار و تیرآهن 850 تا 870 دلار عرضه شده است.
انتظار رشد قیمت ورق در کشورهای مسلمان و بازار ورق ترکیه کمی بهبود داشته گرچه هنوز نسبتا ضعیف است. ورق گرم اوکراین 700 تا 720 دلار سی‌اف‌آر و محصول روسیه 740 تا 750 دلار سی‌اف‌آر است. از طرفی در بازار داخلی ورق گرم 730 تا 750 دلار است از این رو قیمت‌های پیشنهادی فعلی در بازار واردات مورد قبول خریداران ترکيه نیست.
در بازار داخلی آمریکا ورق گرم 740 دلار هر شورت تن و ورق گرم کره زیر 800 دلار سی‌اف‌آر در هر شورت تن عرضه شده، از این رو کارخانه‌ها باید برای رقابت 720 دلار عرضه کنند. شاخص قیمت ورق گرم در جنوب اروپا هفته با ثباتی داشت. در شمال اروپا شاخص قیمت 3 یورو افت داشت. قیمت ورق در ایتالیا طی دو هفته اخیر 10 یورو در هر تن به دلیل افت تقاضا کاهش یافته است. در انگلیس قیمت ورق گرم 610 یورو بود، برخی ارزان تر دادند تا سهم بیشتری از بازار کسب کنند. بازار ورق گرم آلمان در ثبات است، اما سطح تقاضا پایین می‌باشد و روند آینده بازار مشخص نیست.
در بازار سی‌آی‌اس ظاهرا قیمت ورق گرم به کف رسیده و روند بعدی بازار ثبات یا رشد قیمت است. قیمت فعلی ورق گرم اوکراین 675 تا 690 دلار فوب دریای سیاه است و محصول روسیه 680 تا 700 دلار فوب دریای سیاه است.
قیمت ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا دو هفته اخیر 5 تا 10 دلار افت داشته؛ چرا که بازار منطقه در رکود است. در چین قیمت ورق گرم 735 تا 738 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین با توجه به نبود تقاضای خارجی نزولی است. قیمت پیشنهادی به کره 695 دلار سی‌اف‌آر برای تحویل آگوست بوده است.
قیمت پیشنهادی ورق وارداتی به امارات به دلیل پایین بودن تقاضا افتی 10 تا 20 دلاری را در هر تن نسبت به اواخر ماه ژوئن تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت پیشنهادی ورق گرم در امارات 680 تا 750 دلار هر تن سی‌اف‌آر می‌باشد. در عربستان افزایش خرید قبل از ماه رمضان بازار ورق را کمی رونق داد. قیمت وارداتی ورق گرم 740 تا 760 دلار سی‌اف‌آر و قیمت داخلی 780 تا 800 دلار است.
برخی نیز بر این باورند که قیمت‌ها در ماه سپتامبر و با به پایان رسیدن ماه رمضان و فصل تابستان، در بسیاری از بازارها افزایش خواهد یافت.
ارزانی ورق در ایران
در بازار ایران طی هفته گذشته ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول که اول هفته 870 تومان در انزلی روی تریلی اعلام می‌شد در آخر هفته تا 882 تومان هم معامله شد، این رشد قیمت به علت افزایش تقاضا نبود بلکه مقاومت فروشنده‌ها در برابر بازار باعث بالا رفتن قیمت شد.
ورق گالوانیزه همچنان با محدودیت عرضه مواجه است به همین دلیل قیمت‌های آن با ثبات ایستاده است و در بعضی ضخامت‌ها مثل 60/0 میلیمتر با افزایش روبه‌رو بود، ولی حجم معاملات محدود است و در مورد ورق روغنی پیشنهاد محموله‌های 1000 تن مبارکه در قیمت 920 تومان تحویل در تهران بازار را بیشتر در کما برد، ضمن اینکه به علت تعطیلی بعضی کارخانه‌های لوازم خانگی فعلا تقاضای این کالا در حداقل خود است.
افت تولید لوله و پروفیل چشم‌انداز زیبايی برای ماه‌های آینده را هم نوید نمی‌دهد، سیاست دولت یا فولاد مبارکه در مورد ورق باعث ابهام در بازار فولاد شده است چرا که میلگرد در بورس هر کیلو 810 تا 820 تومان عرضه می‌شود، اما ورق گرم 640 تا 680 تومان، در حالی که ورق گرم باید حداقل به قیمت میلگرد پیشنهاد شود همینطور ورق سرد باید حداقل 100 تومان از میلگرد گران‌تر باشد.
حجم واردات انواع ورق در سه ماهه اول سال 89 به میزان 954213 تن و برای همین کالا در سه ماهه اول 90 به میزان 576657 تن بوده، در واقع واردات 40 درصد کاهش یافته، ولی رکود حاکم بر بازار از یک طرف و سیاست کنترل قیمت از طرف دیگر اجازه نداده است که قیمت‌ها تغییر کند.
پیامد این امر کاهش تولید صنعتی ما خواهد بود. در هر حال با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان احتمال تغییر در قیمت ورق نیست به‌خصوص آنکه نیاز به نقدینگی باعث شده تا بسیاری از فروشنده‌ها با قیمت‌های ارزان بازار را تحت تاثیر قرار دهند. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر 750 دلار، ورق سرد نقدی 790 دلار و ورق گالوانیزه 980دلار تحویل انزلی از سی‌آی‌اس پیشنهاد می‌شود، ولی خریدارها تمایلی به انجام معامله ندارند.

No comments: