Tuesday, November 24, 2009

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=185119

آمار رسمي از روند ساخت و ساز

دنياي اقتصاد- بانك مركزي گزارشي درباره اوضاع ساخت مسكن در كشور منتشر كرده كه آمارهاي موجود در آن از احتمال كاهش شديد حجم عرضه به بازار مسكن طي دوسال آينده حكايت دارد. طبق اين گزارش، صدور مجوز ساخت مسكن در كل مناطق شهري كشور، 43‌درصد افت كرده است و از 200‌هزار واحد در بهار 87 به 113‌هزار واحد در بهار 88 رسيده است.در شهر تهران نيز تعداد واحدهاي مسكوني كه در بهار امسال براي ساخت آنها مجوز صادر شده 60‌درصد كاهش پيدا كرده است.


تازه‌ترين گزارش رسمي از روند توليد مسكن
ساخت‌و‌ساز در شهرها نصف شد

در سه ماه اول امسال براي ساخت 113‌هزار واحد مسكوني مجوز صادر شده اين رقم براي بهار پارسال 200‌هزار واحد بوده است
بازار مسكن با روند فعلي عرضه چگونه مي‌خواهد به استقبال «سال 90» يعني سال «اوج تقاضا» برود؟
فريد قديري
بانك مركزي گزارشي درباره اوضاع ساخت مسكن در كشور منتشر كرده كه آمارهاي موجود در آن از كاهش شديد حجم عرضه به بازار مسكن طي دوسال آينده حكايت دارد. طبق اين گزارش، صدور مجوز ساخت مسكن در كل مناطق شهري كشور، 43‌درصد افت كرده است و از 200‌هزار واحد در بهار 87 به 113‌هزار واحد در بهار 88 رسيده است. با فرض اينكه، اين مجوزها بعد از دوسال تبديل به واحد مسكوني شده و آماده عرضه به بازار مسكن شود، در اين صورت وجود انبوهي از تقاضاي بدون پاسخ در سال 90 كه گفته مي‌شود سال اوج تقاضاي مسكن است، بازار را با بحران جديدي روبه‌رو خواهد كرد كه احتمالا نتيجه‌اي جز التهاب قيمت‌ها به دنبال نخواهد داشت.
جديدترين گزارش بانك مركزي درباره وضعيت ساخت مسكن در كشور نشان مي‌دهد صدور پروانه ساختماني در كل مناطق شهري طي سه ماه اول امسال 8/36‌درصد كاهش پيدا كرده است. اين رقم براي تهران و شهرهاي بزرگ نيز صورت خوشي ندارد. بطوري كه طبق اعلام بانك مركزي تعداد پروانه‌هايي كه در بهار امسال براي ساخت آپارتمان‌هاي مسكوني در پايتخت و شهرهاي بزرگ صادر شده به ترتيب 1/62‌درصد و 44‌درصد كاهش پيدا كرده است.
اين گزارش رسمي كه از كاهش ميل به ساخت وساز حكايت دارد هشداري است به مسوولان نسبت به اينكه در دو سال آينده كشور با كمبود شديد عرضه در بازار مسكن روبه‌رو خواهد شد.
براساس گزارش بانك مركزي، در سه ماه اول امسال، 2‌هزار و 576 فقره پروانه ساختماني در تهران، 7‌هزار و 466 فقره پروانه در شهرهاي بزرگ و 34‌هزار و 693 پروانه در مناطق شهري صادر شده است.
در اين مدت، نه تنها تعداد ساخت‌وسازها كم شده است، بلكه ساختمان‌هاي جديد كوچكتر هم شده است بطوري كه سطح زيربناي پروانه‌هاي صادر شده در كل كشور 7/41‌درصد كاهش پيدا كرده است.
ساختمان‌هايي كه در بهار امسال براي تهران مجوز ساخت گرفته‌اند به لحاظ متراژ 47‌درصد كوچكتر شده‌اند. سطح كل زيربناي همه ساختمان‌هايي كه در شهر تهران در اين مدت مجوز ساخت گرفته‌اند 3‌ميليون و 556‌هزار مترمربع است. اين رقم براي كل مناطق شهري و همچنين شهرهاي بزرگ به ترتيب 17 ميليون و 628‌هزار مترمربع و 4‌هزار و299 مترمربع است.
سهم تهران از ساخت‌‌ مسكن
به گزارش دنياي اقتصاد، شهر تهران اگرچه بيشترين حجم تقاضاي مسكن را به نسبت ساير شهرها در خود جا داده است، اما تنها 7‌درصد از كل پروانه‌هاي ساختماني كه در بهار امسال در كل كشور صادر شده متعلق به تهران بوده است.
در شهر تهران از كل مجوزهايي كه براي ساخت آپارتمان مسكوني در سه ماه اول امسال صادر شده، 41‌درصد مجوزها براي ساختمان‌هاي 4‌طبقه، 49‌درصد براي 5‌طبقه و بيشتر و مابقي براي ساختمان‌هاي زير 4 طبقه بوده است. همچنين در كل مناطق شهري بيشترين مجوزها براي آپارتمان‌هاي دو طبقه صادر شده است كه 7/34‌درصد بوده است.
مجوز ساخت براي 113‌هزار واحد
به گزارش دنياي اقتصاد در سه ماه اول امسال، طبق پروانه‌هاي ساختماني صادر شده و متراژ زيربناي موجود در پروانه‌ها، پيش‌بيني شده 113‌هزار و 96واحد مسكوني در كل مناطق شهري ساخته شود اين درحالي است كه در مدت مشابه سال قبل براي 199‌هزار و 752‌واحد مسكوني مجوز ساخت صادر شده بود. مقايسه اين دو آمار از كاهش 43‌درصدي در توليد مسكن حكايت دارد.در شهر تهران تعداد واحدهاي مسكوني كه در بهار امسال براي ساخت آنها مجوز صادر شده 60‌درصد كاهش پيدا كرده است بطوري كه در اين مدت براي 18‌هزار و 439‌واحد مسكوني پروانه ساخت صادر شده است. در بهار پارسال براي 45‌هزار و 653‌واحد مسكوني پروانه صادر شده بود.
براساس گزارش بانك مركزي، در همين مدت در شهرهاي بزرگ نيز تعداد واحدهاي مسكوني كه مجوز ساخت براي آنها صادر شده 50‌درصد كاهش پيدا كرده و به 25‌هزار و 453واحد رسيده است.


No comments: