Saturday, April 16, 2011

اوضاع قيمت‌ها در بازار مسكن



جزئيات رهگيري معاملات ‌ملك در سال89
نوسان قيمت‌مسكن عقب‌تر از تورم
آخرين وضعيت رسمي قيمت‌ مسكن
متوسط ارزش واحد مسكوني در تهران: مترمربعي 7/1 ميليون‌تومان
رشد 33 درصدي حجم معاملات
گروه مسكن- فريد قديري: بازار مسكن در سال89 چنانچه از روي آمارهاي مربوط به قيمت و حجم معاملات، مورد تجزيه و تحليل قرار بگيرد، مشخص مي‌شود وضعيت براي خريدار و تا حدودي براي فروشنده ملك، رضايت‌بخش شده است. گزارش مقدماتي از نتايج بررسي مبايعه‌نامه‌هاي ملكي مربوط به سال 89 نشان مي‌دهد سال گذشته در بازار مسكن اگر چه نوعي «خزش‌ قيمت» اتفاق افتاد اما نرخ رشد قيمت مسكن به رغم افزايش قابل توجه معاملات، نتوانست به سطح نرخ تورم برسد.
گزارش «دنياي‌اقتصاد» از جزئيات رهگيري معاملات املاك مسكوني در تهران حاكي است: طي سال 89 هر مترمربع آپارتمان مسكوني در پايتخت به طور متوسط يك ميليون و 688 هزار تومان معامله شد كه در مقايسه با سال 88 رقمي معادل 9/9 درصد رشد داشته است. به اين ترتيب ارزش معاملاتي مسكن در تهران طي سال گذشته حدود 5/2 درصد كمتر از تورم عمومي -4/12 درصد- افزايش يافت.
متوسط قيمت مسكن در تهران در سال‌88 حدود يك ميليون و 535 هزار تومان بود كه نسبت به سال87 كاهش 17 درصدي را تجربه كرد.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، رشد آهسته قيمت مسكن در تهران طي سال گذشته همزمان شد با رونق معاملات، به طوري كه در سال89، حجم خريد و فروش واحد مسكوني در پايتخت ركورد بي‌سابقه‌اي را به ثبت رساند.
آمارهاي مربوط به تعداد مبايعه‌نامه‌هاي تنظيم‌شده در بنگاه‌هاي مسكن شهر تهران نشان مي‌دهد در سال89 بيش از 142 هزار فقره معامله واحد مسكوني در شهر تهران انجام شد كه اين حجم خريد و فروش در مقايسه با سال قبل از آن 33 درصد رشد را نشان مي‌دهد. در سال88 در شهر تهران 107 هزار و 261 فقره قرارداد خريد واحد مسكوني تنظيم شد كه اين حجم، در مقايسه با سال قبل از آن، نزديك به 10 درصد افزايش پيدا كرده بود. براساس اين گزارش، حجم معاملات مسكن در شهر تهران طي نيمه دوم سال گذشته نسبت به نيمه اول فقط 7 درصد رشد كرد كه اين رشد خفيف بازار مسكن، در پايين‌آمدن شيب رشد قيمت در طول سال 89 تا حدودي موثر واقع شد. متوسط قيمت هر مترمربع آپارتمان مسكوني در شهر تهران از متوسط يك ميليون و 500 هزار تومان در سال 88 به رقم يك ميليون و 600 هزار تومان در بهار سال گذشته رسيد، اين نرخ در تابستان نيز رشد كرد و اين بار به سطح يك ميليون و 700 هزار تومان نزديك شد، اما در پاييز نوسان خيلي جزئي پيدا كرد و در نهايت در فصل زمستان در سطح يك ميليون و 740 هزار تومان تثبيت شد. كارشناسان بازار مسكن در تحليل اوضاع سال گذشته اين بازار در تهران، عنوان مي‌كنند: رشد قيمت مسكن در حد نزديك به نرخ تورم، انتظار طبيعي از واكنش بازار طي سال 89 بود كه وقوع آن از همان ابتداي سال توانست باعث رونق در خريد و فروش آپارتمان در پايتخت شود.
همچنين خزش– رشد تدريجي و بدون جهش- قيمت مسكن در طول سال گذشته نيز از تكرار رشد غيرمنطقي قيمت همانند آنچه در سال86 –رشد 80 درصدي قيمت- به وقوع پيوست، جلوگيري كرد.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، در طول سال‌هاي اخير همواره بين منحني نوسان قيمت مسكن و منحني نرخ تورم رابطه منطقي حكمفرما بوده است. نرخ تورم هميشه به صورت پلكاني در حال رشد است، اما منحني نوسان قيمت مسكن به اين صورت است كه در دوره‌هايي با شيب صفر يا منفي حركت مي‌كند و بعد از آن براي آنكه فاصله‌اش با منحني تورم را جبران كند، شيب صعودي به خود مي‌گيرد. در اين حالت هرچقدر فاصله بين نرخ تورم و نرخ رشد قيمت مسكن كم باشد، احتمال اوج‌گيري قيمت مسكن كاهش پيدا مي‌كند. تغييرات قيمت مسكن در سال89 شايد يكي از بهترين حالت‌هاي ممكن براي رشد قيمت محسوب ‌شود.


No comments: