Tuesday, April 19, 2011

سیاست‌های پولی؛ عامل افزایش حبابی قیمت سکه و طلا


قصد بانک مرکزی از عرضه نامحدود سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی چیست؟ آیا این اقدام را یکی از راهکارهای کنترل قیمت می‌دانید یا اینکه آن‌را زمینه‌سازی‌ به‌منظور جمع‌آوری نقدینگی ارزیابی می‌کنید؟

هر دوی این دلایل می‌توانند مطرح باشند. بانک مرکزی هم می‌تواند به قصد کنترل قیمت، سکه‌ها را عرضه کند و هم به‌منظور جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه. اما برای پی بردن به دلایل واقعی این کار باید دید بانک مرکزی با ریال‌هایی که از این محل جمع‌آوری می‌شود، چه کار می‌کند. اگر آنها را وارد چرخه نقدینگی نمی‌کند، معلوم می‌شود که در حال جمع‌آوری نقدینگی و اجرای یک سیاست پولی انقباضی است و اگر این ریال‌ها را به چرخه اقتصادی وارد می‌کند، نشان‌دهنده برنامه بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه و طلا در بازار داخلی است.


با این اوصاف شما مشکل اساسی را در کجا می‌بینید؟

به‌نظر بنده پایین آمدن نرخ سود بانکی در سال‌جاری عامل مهمی برای سوداگری است و همین امر سبب شده تا مردم به سمت این بازارها بیایند. طبیعی است در پی تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی در سال‌جاری بسیاری از مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها بیرون کشیده و به سراغ بازار طلا و سایر بازارهای مشابه بروند. برای پی بردن به صحت و سقم این نکته حتما باید در این شرایط مانده سپرده‌های بانکی و سمت و سوی حرکت نقدینگی از بانک‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

No comments: