Tuesday, May 12, 2009

رقص رازآلود اژدهاي چيني

رقص رازآلود و دهشتناك اژدها توسط چيني‌ها در دنيا مشهور شده است

رقصندگان در زيرانبوهي از پارچه و رنگ و نقاب پنهان مي‌شوند و در حالي كه تماشاگران آنها را نمي‌شناسند، آنها تماشاگران را خوب مي‌بينند. رهبران حزب كمونيست چين، در دنياي كسب‌و‌كار و تجارت همين رقص رمزآلود را به نمايش گذاشته‌اند. در حالي كه وسعت سرزمين و نيروي هراس‌آور حزب كمونيست چين سدي بلند كشيده‌اند تا گوشه‌و‌كنارهاي پنهان اقتصاد اين كشور ديده نشود، اما آنها دنيا را زيرنظر دارند و هر واكنش آنها را با دقت بررسي مي‌كنند. رهبران حزب كمونيست چين اين رقص اژدها را در سرزمين ايران به خوبي اجرا كرده‌اند
واقعيت تلخ اين است كه چين از اضطرار و شرايط سخت جامعه ايراني نهايت منفعت‌طلبي را انجام داده و رسم جوانمردي را ناديده گرفته است. وقتي ايران در تجارت خارجي و در بازارهاي جهاني مالي با تنگناي تحريم غرب، به ويژه آمريكا مواجه شد، چشم اميدش به رهبران حزب كمونيست چين بود كه در برابر اين تحريم ايستادگي و نوعي تسامح را براي بازرگانان ايراني فراهم كند كه اين اتفاق نيفتاد و موجب خشم رييس اتاق بازرگانان و صنعتگران ايران شد. چيني‌ها در حالي ادعاي دوستي با ايران را در بوق مي‌كنند كه همراه با ساير كشورهاي دارنده حق وتو، با تحريم‌هاي ايران موافقت كردند.
رهبران چيني در حالي كه وعده سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران را فرياد مي‌كنند و در عمل كار چنداني انجام نمي‌دهند، راه خود را به سوي عراق كج كرده‌اند.
رهبران چين در حالي ادعاي دوستي با ايران را با صداي بلند مي‌گويند كه سرمايه‌گذاري قابل توجهي در صنعت مس آفريقا انجام داده‌اند و در ورود به اين ميدان در ايران وقت تلف مي‌كنند. اين اقدام‌هاي چين در زماني انجام مي‌شود كه بازارهاي پوشاك، پارچه، كيف‌، كفش، ابزار‌وآلات فني و ... توليد شده در اين كشور آه از نهاد توليدكنندگان ايراني بر آورده است. چيني‌ها از مداراي جهاني با خود بهره‌برداري كرده و با تثبيت نرخ يوان و از طرف ديگر با ارزان نگه‌داشتن نرخ مزد كارگران و البته دامپينگ غيرمحسوس، توانسته‌اند در بازارهايي مثل ايران كامياب شوند و اين جاودانه نيست.

No comments: