Sunday, May 17, 2009

Franchise

راهنمای دریافت فرانچایز و راه اندازی کسب و کار

هیچ کشوری مانند آمریکا در تعریف مباحث نوین کسب و کار، انجام نوآوری ها و توسعه دانش مدیریت موثر نبوده و نیست. یکی از برترین اختراعات تجارت، فرانچایز Franchise است. فرانچایز را نخستین بار فردی به نام سینگر Singer در سال 1850 ارائه داده است. سینگر همانی است که بسیاری از ایرانیان با چرخ های خیاطی آن آشنایی دارند. اما مهمتر از محصولات او و شرکتش مفهومی اساسی است که در سال 1850 به دنیا آمده است.

و اما این فرانچایز چیست که اینقدر مهم است، در فرهنگ پنج جلدی انگلیسی به فارسی آریانپور کاربرد این واژه در تجارت به معنای حق انحصاری ترجمه شده است. اما چون این معنا برای کلمه فرانچایز چندان گویا نیست من از همان کلمه بیگانه "فرانچایز" استفاده می کنم.

وزارت بازرگانی آمریکا فرانچایز را اینگونه تعریف کرده است: فرانچایز راهی برای انجام کسب و کار است که در آن فرانچایز گیرنده این حق را بدست آورده است که برای ارائه کالا یا خدمات، توزیع محصولات، تحت مدل بازاریابی فرانچایز دهنده عمل نماید. فرانچایز دهنده به فرانچایز گیرنده حق استفاده از علامت تجاری، نام و تبلیغات خود را می دهد.

تعریفی که در ویکی پدیا برای فرانچایز عنوان شده و از مقبولیت فراوان برخوردر است که می گوید: فرانچایز استفاده از فلسفه کسب و کار فرد دیگری است به این معنا که فرانچایز دهنده امتیاز توزیع و ارائه محصولات یا خدمات و علامت تجاری خود را برای مدتی مشخص در ازای دریافت حق امتیاز و درصدی از در آمد ناخالص به فرانچایز گیرنده ارائه می دهد.

بسیاری از محصولاتی که ما مصرف می کنیم یا خدماتی که دریافت می داریم را از فرانچایز ها می خریم، مک دونالد به عنوان معروف ترین فرانچایز دنیا را همه ما می شناسیم، مک دونالد مدل تجاری، علامت تجاری ، مواد اولیه، آموزشهای لازم، تبلیغات و تجهیزات خود را در اختیار علاقمندان قرار می دهد. توجه کنید که کسب و کار شرکت مک دونالد فروش همبرگر نیست بلکه مک دونالد شعب خود را می فروشد. این رابطه بین مک دونالد به عنوان فرانچایز دهنده و صاحب یک شعبه مک دونالد به عنوان فرانچایز گیرنده را فرانچایز می گویند.

برای بسیاری از افرادی که مایل به سرمایه گذاری هستند ولی از تجربه یا تخصص کافی برخوردار نیستند خرید یک فرانچایز بهترین فرصت است. توجه کنید که فرانچایز مدلی امتحان شده از کسب و کار است به همین دلیل ریسک کمی دارد اگر شما می خواهید یک رستوران راه اندازی کنید ولی مطمئین نیستید که غذای شما را مردم می خرند یا نه می توانید یک فرانچایز غذایی بخرید به این ترتیب ریسک حداقل می شود و البته شما با ریسک کمتر احتمالاً سود کمتری هم بدست می آورید چون بخشی از درآمد خود را با فرانچایز دهنده تقسیم می کنید. فرانچایز به هر حال امروزه الگویی پذیرفته شده است و جالب است بدانید که در حال حاضر حدود 17% تولید ناخالص داخلی آمریکا در کسب و کار های فرانچایز بوجود می آید و تنوع فرانچایز را نباید به چند شرکت شناخته شده نظیر مک دونالد محدود کرد در آمریکا در 65 رشته مختلف تجاری فرانچایز ایجاد شده است از رستوران تا آرایشگاه حیوانات و از آژانس مسافرتی تا موسسه کفن و دفن.

در مدت کمی فرانچایزهای بومی مالزی شانه به شانه معتبرترین شرکتهای خارجی زده اند و به عنوان نمونه به سیکرت رسیپی Secret Recipes می توان اشاره کرد که در مالزی خلق شده است و امروزه دهها شعبه در این کشور و همچنین چین، سنگاپور، اندونزی، تایلند و فیلیپین دارد جالب است بدانید که در سنگاپور این شرکت کیک های خود را به صورت آنلاین به فروش می رساند و از محبوبیت فراوان برخوردار است.

چگونه فرانچایز بگیریم:

قدم بعدی تطبیق میزان سرمایه است، یعنی حرفه مورد نظر را با سرمایه خود تطبیق دهید، توجه داشته باشید که معمولاً فرانچایز دهنده تخمینی از میزان سرمایه مورد نیاز در اختیار شما قرار می دهند که نسبتاً درست است برای این تخمین 20% خطا فرض کنید تا احتیاط را از دست نداده باشید.

قدم بعدی ثبت شرکت است .

قدم بعدی مراجعه به یک وکیل فرانچایز است، وکیل فرانچایز وکیلی است که دارای پروانه وکالت باشد و به طور خاص در زمینه قانون فرانچایز مالزی از تخصص و تجربه برخوردار باشد.

قدم بعدی مذاکره و عقد قرارداد برای خرید فرانچایز است.

از این به بعد فرانچایز دهنده در کنار شماست، معمولاً این خدمات را فرانچایز دهنده برای شما انجام می دهد: آموزش پرسنل، کمک برای پیدا کردن محل مناسب به منظور راه اندازی کسب و کار، کمک به تجهیز و راه اندازی کسب و کار، تبلیغات، تامین مواد اولیه و مواد مصرفی مورد نیاز، ایجاد سیستم های اطلاعاتی نظیر انبار و حسابداری.

کسب و کار شما با این اوصاف در کمتر از شش ماه راه می افتد.

آنچه تا اینجا گفتم نکات کلی بود. فراچایز مقوله بسیار پیچیده و متنوعی است که در یک مقاله نمی توان به همه جوانب آن اشاره کرد پس در آینده هم حتماً از فرانچایز خواهم نوشت. اگر به این مبحث علاقه دارید و به صورت جدی مشغول مطالعه برای راه اندازی کسب و کاری سودمند هستید سعی کنید خودتان هم مقداری مطالعه کنید، منابع فراوان در اینترنت موجود است که با جستجوی مختصر قابل دستیابی می باشند از طرفی مالزی در زمینه کتابهای تخصصی کشوری غنی می باشد و آخرین یافته های مکتوب در کتابفروشی های خوب این کشور در دسترس هستند در یک نگاه اجمالی حدود بیست و پنج عنوان کتاب دیدم که با مقوله فرانچایز مرتبط بودند از این میان کتاب فرانچایزینگ اثر جاستیس و جاد Franchising By Justis & Judd مرجع کاملی برای مقوله فرانچایز است که در تهیه این مقاله هم مورد استفاده قرار گرفته است.

پنج دلیل برای آنکه فرانچایز نگیریم:

در فرانچایز خلاقیت شما نقش کمتری در کسب و کار دارد و باید در محدوده تعیین شده توسط فرانچایز دهنده حرکت کنید.
2. در فرانچایز شما همیشه یک شریک دارید ( فرانچایز دهنده ) که در کنار محاسن این امر باید سود خود را با او تقسیم کنید.
3. فرانچایز دهنده ممکن است در طول زمان دچار ضعف مدیریت شود و کل تجارت آسیب ببیند یا نابود شود.
4. در فرانچایز شما نقش چندانی در بازاریابی و تبلیغات ندارید و تابع برنامه های شرکت فرانچایز دهنده هستید.
5. در فرانچایز سرقفلی و برند و ارزش افزوده هایی از این قبیل مایملک فرانچایز دهنده می شود نه شما.

با این اوصاف برای اکثریت علاقمندان به سرمایه گذاری در یک کسب و کار جدید همچنان فرانچایز بهترین راه است. در فرانچایز دیگران فکر بسیاری از سختی ها و معضلات کسب و کار را کرده اند و برای آنها راه حل پیدا کرده اند و شما دردسر چندانی برای انتخاب محصولات و خدمات قابل فروش ندارید به هر حال فرانچایز دهنده محصولی یا خدمتی قابل فروش دارد که ثابت شده مردم خریدار آن هستند و شما لازم نیست نگران استقبال بازار باشید، همچنین دردسر های تربیت و تامین نیروی انسانی، تهیه مواد اولیه و تجهیزات، تبلیغات و طراحی سیستم کسب و کار را ندارید.

No comments: