Thursday, October 2, 2008

تحليل بورس

تحليل


براى بدست آوردن بازده مناسب در بورس حتما بايد از تحليل هاى علمى متداول (فاندامنتال-تكنيكال) شرايط را براى دستيابى به بيشترين بازده در كمترين زمان ممكن مهيا نمود.استفاده از تئورى مدرن مرتفوليو (MPT) نيز كمك موثرى در بهينه سازى سبد سهام و توازن ريسك و بازده مى نمايد.


فاندامنتال

درلغت به معناى بنيادى و پايه اى است و در علم معاملات بورس اوراق بهادار به نوعى از تحليل گفته مى شود كه به بررسى بنيادى و همه جانبه شركتهاى بورسى در سطح خرد و كلان مى پردازد.به كسانى كه از اين روش براى تحليل استفاده مى نمايند فاندامنتاليست يا بنيادگرا مى گوييم. سرمايه گذار در هر نوع بازار ، اعم از اوراق بهادار ، طلا، ارز، مسكن و..همواره نيازمند بررسى همه جانبه فرصتها و هزينه هاى سرمايه گذارى و روند آينده آن مى باشد.


در حقيقت تحليل بر اساس اطلاعات موجود و پيش بينى وقايع تاثيرگذار بر اساس فرصت هاى سرمايه گذارى روشى است كه بسيارى از تحليلگران از آن استفاده مى نمايند. در اين نوع ديدگاه تحليلگر كار خود را با كل نگرى آغاز و با جز نگرى ختم مينمايد.به عبارت ديگر روند تحليل از كل به جز (مطالعات جهانى،منطقه اى ، كشورى، صنعتى و شركتى) شكل مى گيرد.

بررسى هزينه ها و فرصتها و ريسك با ذكر دلايل و مقايسه با ساير اطلاعات موجود بهمراه پيش بينى وقايع آينده شالوده اينگونه تحليل است. پارمترهاى ذيل در تحليل بنيادى تاثير بسزايى دارند.


مزيت نسبى صنايع

قوانين صادرات و واردات

سياست گذارى اقتصادى دولت

ميزان توليد و فروش

نرخ آرز (دولتى ، آزاد)

نرخ سود بانكى

وقايع سياسى

نرخ تورم رسمى و غير رسمى

نسبت هاى مالى و اهرمى

دريافت تسهيلات بانكى و غير بانكى

حاشيه سود صنعت و شركت

نوع فعاليت (انحصارى ، عمومى)

نقدينگى شناور در جامعه

فرصتهاى جديد سرمايه گذارى



تحليل تكنيكال


تحليل تكنيكال يكى از روش هاى معتبر در بررسى روند قيمت سهام شركت هاست كه بر اساس شاخصهايى همچون عرضه و تقاضا

حجم معاملات

تعداد خريداران

قيمت هاى تاريخى

استوار ميباشد به عبارت ديگر تحليل تكنيكى استفاده از اطلاعات گذشته براى پيش بينى وقايع آينده است.


در اين نوع تحليل استفاده از نمودار قيمت و انديكاتورهاى مختلف پايه و اساس كار است و براى يك چارتيست اطلاعات بنيادى سهم هيچ اهميتى ندارد. در برخى موارد چارتيست ها اصلا نمى دانند شركتى كه سهام آنرا خريدارى مى نمايد چه محصولى توليد مى نمايد.


در اين روش 2 اصل اساسى مبناى تحليل را تشكيل مى دهد.

1- همه چيز در قيمت سهم منعكس مى گردد.


چارتيست ها معتقدند كه تمام اطلاعات و اخبار يك سهم تاثيرشان را در قيمت سهم بجاى مى گذارند و نيازى به پيگيرى وقايع شركتها نيست و قيمت سهم نشانگر تحولات شركت است.


2- اگر قبول كنيم كه از لحاظ روانشناسى انسانها در شرايط مشابه عكس العمل هاى مشابه دارند ، براحتى مى توانيم انعكاس اين اصل روانشناسى را در نوع خريد و فروش آنها دخيل نماييم و با بررسى وقايع گذشته پيش بينى آينده را سهل نماييم.

No comments: