Monday, October 6, 2008

اعتبار اسنادی (L/C)

اعتبار اسنادی دیداریL/C At Sight :
اعتباري است كه بعد از ارائه مدارك توسط فروشنده ، بانك كارگزار مدارك را مورد بررسي قرارداده و اقدام به اخذ پوشش از بانك گشايش كننده اعتبار نموده و پس از اخذ پوشش اقدام به پرداخت مي كند .

اعتبار اسنادي يوزانسL/C) Usance ) :
اعتبار اسنادي است كه خریدار مدارک حمل را دریافت ولی وجه آن را پس از مدت معین (مثلا 6 ماه) و با نرخ بهره مشخص پرداخت می نماید .

اعتبار اسنادی پرداخت موخر ( Deffered Payment L/C) :
این اعتبار مانند اعتبار اسنادی یوزانس است ولی با آن تفاوتهائی دارد نظیر اینکه در اعتبار اسنادی یوزانس برات وجود دارد ولی در این نوع اعتبار برات وجود ندارد .

اعتبار اسنادي فعال (Operative L/C ) :
در حالت كلي تمام اعتبارات اسنادي فعال بوده و زماني اعتبار اسنادي غير فعال Non - Operative L/C ) ) مي باشد كه فعال شدن آن منوط به شرطي از قبيل ارائه ضمانت نامه بانكي از سوي خريدارمي گردد كه پس از ارائه ضمانت نامه ، اعتبار اسنادي فعال (Operative L/C) خواهد شد .

اعتبار اسنادي قابل انتقال L/C) Transferable ) :
اعتبار اسنادي مي باشد كه داراي اين قابليت است كه بخشي یا کل آن را بتوان به شخص یا اشخاص ديگري واگذار كرد كه اين عمل تنها يكبار مي تواند صورت گيرد مگر اينكه در متن اعتبار به صورت ديگر تصريح گردد .

اعتبار اسنادي اتكايي Back to back L/C )) :
زمانی است که فروشنده اعتبار دريافتي را به عنوان وثيقه نزد بانك گشایش کننده دیگری قرار مي دهد و از آن بانك می خواهد چند L/C فرعي بنفع شرکتهای مورد نظر فروشنده افتتاح نمايد .

ضوابط و شرايط گشايش اعتبار اسنادي اتكايي :
1- سررسيد اعتبار اسنادي فرعي بايد قبل از سررسيد اعتبار اسنادي اصلي باشد .
2- مبلغ كل اعتبارات اسنادي فرعي بايد كمتر از مبلغ اعتبار اسنادي اصلي باشد .
3- اگر بانك گشايش كننده اعتبارات اسنادي فرعي ، به اعتبار بانك گشايش كننده اعتبار اسناد اصلي ترديد داشته
باشدخواستار اعتبار اسنادي تاييد شده اصلي مي گردد .

No comments: