Sunday, October 5, 2008

چین اقتصاد امروز , هند اقتصادی آینده

طبق آمارهای موجود بیشتر از 60‌درصد از اقتصاد این سرزمین به خدمات وابسته است و صنعت و کشاورزی هر یک حدود 19‌درصد از اقتصاد این سرزمين را تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی اقتصادی هند عدم‌وابستگی به یک صنعت خاص است. تنوع در درآمد صنعتی کشور هند سبب شده است تا تحولات منفی یک صنعت به کل اقتصاد آسیبی وارد نکند.
بسیاری چین را اقتصاد امروز و هند را اقتصادی برای آینده می‌دانند و دلیلش را این‌طور عنوان می‌کنند: «تحصیلات پایین مردم چین، نظام حکومتی غیر‌دموکرات این کشور و توجه بیشتر صنعتگران به قیمت محصولاتشان و فاصله گرفتن از توجه همه جانبه به کیفیت سبب خواهد شد تا عمر این اقتصاد بزرگ در جهان چندان زیاد نباشد. اما هند به دلیل داشتن مردمی با تحصیلات عالیه و وجود حکومتی دموکرات راه رشد اقتصاد را با درایت بیشتری طی می‌کند و همچون چین ره صد ساله را یک ساله نمی‌پیماید.»
اما با توجه به وابستگی زیاد اقتصاد هند به آمریکا نباید نگران تبعات اقتصادی رکود و مشکلات در آمریکا و تاثیر آن در کشورهایی همچون هند بود؟
از طرف دیگر شرکت‌های خارجی و سرمایه‌های خارجی 40‌درصد از اقتصاد هند را تشکیل می‌دهند و ضعف این بخش می‌تواند باعث کاهش راندمان 40‌درصد از اقتصاد شود.
رشد پس‌انداز و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور هند از عواملی هستند که باعث کاهش آسیب‌پذیری هند در مقابل رکود اقتصاد آمریکا می‌شود

No comments: