Thursday, October 2, 2008

پایه و اساس تحلیل تکنیکال

پایه و اساس تحلیل تکنیکال

تئوری DOW اساس و شالوده علمی است که امروزه آنرا تحلیل تکنیکال می نامند. تئوری DOW یک مجموعه منسجم و کامل نیست که بتوان از آن به طور مستقیم استفاده کردو در كل مجموعه اي از دست نوشته های چارلز داو در طول چندین سال مي باشد. مانند بسیاری از قضایا این تئوری نیز به چندین اصل مهم اشاره دارد:
قیمت گویای همه چیز است.
Price discount every thing
حرکت قیمت در حالت کلی تصادفی نیست.
Price movement are not totally random
چه چیزی مهمتر است از چرا
what is more important than why
معلول مهمتر است از علت. چه اتفاقی افتاده مهمتر است از اینکه چرا این اتفاق افتاده!

حال به بررسی اجمالی این سه اصل می پردازیم:
1- Price Discount Everything
تکنیکالیست ها اعتقاد دارند قیمت جاری حاوی تمام اطلاعات است. زیرا تمام اطلاعات و اتفاقات بازار بر قیمت تأثیر گذاشته اند. بنابراین قیمت ارزش واقعی را نشان می دهد و این پایه و اساس تحلیل تکنیکال است.
2- Price Movement are not totally random
بسیاری از تکنیکالیست ها با روند دار بودن و هدفدار بودن حرکت قیمت موافق اند و بسیاری نیز پریودیک بودن بازار در هنگامی که روند ندارد را تصدیق می کنند.

** اگر قیمت همیشه روند تصادفی داشت کسب سود در بازار بینهایت مشکل بود**

حتی اگر قیمت ها شاهد دوره های گسترده ای از حرکات تصادفی باشند قطعاً در بین آنها دوره های کوتاه تری از رفتارهای غیر تصادفی پراکنده شده است. در نهایت ما به عنوان تکنیکالیست باید بپذیریم که تشخیص روندها با کمک ابزارهای تکنیکی امکان پذیر است و سرمایه گذاری باید در جهت روندهای شکل گرفته انجام شود.

3- what is more important than why
در واقع تکنیکالیست ها بر مسیر طی شده توسط قیمت متمرکز هستند و به علت آن کاری ندارند. بنابراین تکنیکالیست ها به دو چیز توجه دارند.

الف – قیمت کنونی چقدر است.
ب – گذشته تغییرات قیمت چگونه بوده اینکه چرا گذشته قیمت اینگونه بوده برای آنها اهمیت ندارد.

قیمت یا نرخ نتیجه نهایی نبرد بین نیروهای وارد بر آن از طرف عرضه و تقاضا می باشد. هدف از تحلیل تکنیکال و آنالیز نوسانات تعیین جهت حرکت در آینده می باشد. با تمرکز بر روی قیمت و فقط بر روی قیمت تحلیل تکنیکال یک روش مستقیم را ارائه می دهد. فاندامنتالیست ها علاقمند هستند بدانند چرا قیمت این مقدار است؟ چرا قیمت بالا آمده؟ تکنیکالیست ها بر چقدر تمرکز دارند و با چرا کاری ندارند.

No comments: