Sunday, July 26, 2009

رتبه‌بندي توليد ناخالص داخلي كشورهاي دنيا

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی به طبقه بندی تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف دنیا بر مبنای ارزش تولید ناخالص داخلی در سال 2008 میلادی پرداخته است.

بر مبنای این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال 2008 میلادی برابر با 812/60689‌ميليارد دلار آمريكا بوده است و ارزش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا معادل 115/18394‌ميليارد دلار اعلام شده است. مطالعات نشان مي‌دهد در سال 2008 میلادی اتحادیه اروپا تقریبا 30‌درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکيل مي‌دهد و تاثیرگذارترین منطقه در دنیا محسوب مي‌شود. بر طبق این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمريكا در سال 2008 میلادی برابر با 6/14264‌ميليارد دلار بوده است و این کشور سازنده کمتر از 24‌درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بوده است.
صندوق بین ‌المللی پول در ادامه این گزارش طبقه بندی کشورهای جهان پرداخته است. بر طبق این گزارش در سال 2008 میلادی دومین اقتصاد دنیا از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی کشور ژاپن بود . در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور آسیایی که دومین اقتصاد بزرگ دنیا است برابر با 4923/761‌ميليارد دلار بود. ارزش تولید ناخالص داخلی کشور چین در سال 2008 میلادی برابر با 614/4401‌ميليارد دلار آمريكا اعلام شد که جایگاه سومین اقتصاد بزرگ دنیا را از آن خود کرده است. سهم اقتصاد ژاپن و چین در تولید ناخالص داخلی دنیا در سال 2008 میلادی به ترتیب 8‌درصد و 7‌درصد اعلام شده است . این دو کشور در کنار هم سهمی کمتر از آمريكا در اقتصاد دنیا دارند و به همین دلیل نمی‌توان تصور کرد در آینده‌ای نزدیک بتوانند جای آمريكا را در اقتصاد دنیا بگیرند و رهبری اقتصاد جهان را از آن خود کنند.
طبق این گزارش کشورهای آلمان، فرانسه انگلیس و ایتالیا به ترتیب در جایگاه چهارم تا هفتم این جدول قرار دارند. بنابراین از هفت کشوری که بزرگترین بازيگران در تولید ناخالص داخلی دنیا هستند، شش کشور عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هستند و در زمره کشورهای صنعتی قرار دارند و تنها چین به عنوان یک کشور در حال توسعه نقشی قابل توجه در جهان دارد. دومین کشور در حال توسعه در این جدول کشور روسیه است که جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است. سهم این کشور در تولید ناخالص داخلی دنیا کمتراز 2‌درصد است. در سال 2008 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی روسیه برابر با 586/1676‌ميليارد دلار آمريكا بوده است. برزیل سومین کشور در حال توسعه در این جدول بود که جایگاه دهم را از آن خود کرده بود و هند با کسب جایگاه دوازدهم در جدول سومین کشور در حال توسعه بزرگ محسوب مي‌شود.

No comments: